35 istorinę tikrenybę, – bet jis nebus idealizuotas. Pasirodo, visa
36 medžiaga daug įdomesnė, negu pradžioj maniau, negu
37 Janulaitis
[5] piešia.
38 7. Valstybinėsė („Karališkose“) ekonomijose Lietuvoje, pasirodo,
39
' jau bene šimtas metų nebebuvo baudžiavos, – ją įvedė
40
' Tyzenhauzas, apkraudamas dar visokiais mokesčiais,
41 atimdamas šeimoms vaikus… net baletui, kurį organi-
42
' zavo (mokė geri baletmeisteriai prancūzai, dirigentas – italas), –
43 slėgė valstiečius ne tik karaliaus, bet ir savo naudai.
44 Valstiečiai ir sukilo prieš baudžiavą. Įdomiausia, kad
45
' kurstyti pradėjo šlėkta politiniais sumetimais, – grąžinti
46 šlėktai senasias teises, o valstiečiai, pradėję sukilimą,
47
' šlėktos interesus pasiuntė velniop, – kovojo tik dėl savo
48 teisių. Dramaturgijai – itin įdomus momentas.
49 8. Kadangi sukilimas ėjo prieš režimą, kurį simbolino
50 ir personifikavo Tyzenhaus, reikia parodyti ir jis.
51 Atrodo, pirmas veiksmas vyks Verkuose, pas vyskupą
52 Masalskį
[6], bus Tyzenhauzas, bus iš baudžiauninkių pagrobtų
53 mergaičių baletas (na ir orkestras), – čia prasidės
54
' aitri ir temperamentinga užuomazga, – antras veiksmas
55 vyks baudžiauniniko troboje, trečias – ant Žagarės
56 piliakalnio (ketvirtas – dar man neaišku)
57 9. Tyzenhaus – nebus menkas (morališkai, žinia, menkas)
58
' valios atžvilgiu žmogus, tik jo veiklos pagrindas –
59
' klaidingas, nepriimtinas, – išnaudotojas,
60 prieš kurį žūt būt reikia kovoti.
61 10. Dėl Aleksandravičiaus
[7] – aš nesivaržyčiau jį daryti
62 sukilėlių vadu, nors ir bajoras jis buvo (Leninas – taip
63 pat iš bajorų!), tik sceniškai Aleksandravičius man
64 neįdomus. Sukilėlių tarpe žymiausią vaidmenį vai-
65 dins moteris – baudžiauninko duktė, kurią Tyzenhauzas
66
' buvo pagrobęs, pasiuntęs Paryžiun baleto mokytis,
67 dabar grįžusi į saviškių tarpą. Greta jų bus ir vyrai
68 valstiečiai, o ar figūruos Aleksandravičius – dar
69 nežinau.